مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:22641 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:24

آيا امكان اين هست كه انسان عاشق خداوند شود؟
محبت و عشق به خدا دو راه دارد: 1- راه نظري؛ در محبت، علم و شعور نهفته است و تا زماني كه انسان نسبت به چيزي شناخت پيدا نكند، آن را دوست نمي دارد. 2- راه عملي؛ حضرت علي(ع) نيز مي فرمايند: «اگر خدا را دوست مي داريد محبّت دنيا را از قلب هايتان خارج كنيد»، {V(ميزان الحكمه، ج 2، ص 228، ر 3167)V}. عبدالرزاق كاشاني (شارح كتاب منازل السائرين) مي نويسد: «عشق و محبّت به محبوب اقتضا مي كند وصال را، و وصال ميسّر نمي شود مگر به بذل روح، و انس به جمال هم اقتضا مي كند كه قلب از التفات به غير او ممنوع شود. پس افراد محبّ وقتي در محبّت صادق اند كه قلبشان تعلق به محبوب داشته باشد»، {V(شرح منازل السائرين، ص 168). (براي مطالعه بيشتر ر.ك: محمدرضا كاشفي، آيين مهرورزي، صص 77 - 83)V}. براي توضيح بيشتر در اين باره توجه شما را به مطالب زير جلب مي كنيم. اگر كسي بخواهد عاشق خداوند واولياي او شود كافي است مقداري از حجاب هاي دل خويش را كنار بزند و چشم دل را باز كند و مقداري از آن همه نعمت هاي گوناگوني كه خداوند به او داده است را ملاحظه نمايد. آدمي اگر به خود و اطرافش نگاه كند، خواهد فهميد كه غرق در نعمت ها و الطاف خداوند است.او با مهرباني تمام و با كمال بذل و بخشش و جود و كرم و در عين حال با چشم پوشي از بسياري از بدي ها و ناسپاسي هاي انسان، مشغول تدبير امور و اداره تمامي شؤون زندگي او است. اگر كاري كنيم كه از خواب غفلت بيدار شويم، خود را غرق در محبت هاي خداوند و اولياي او خواهيم ديد. بعد از ديدن اين احسان قلباً به اعطا كننده آن علاقه مند شده و خود را مديون او خواهيم ديد و علاقه و محبتمان نسبت به او افزون خواهد شد و اندك اندك و با گذشت زمان عشق به معبود پيدا خواهيم كرد. پس راه عاشق خدا شدن درك محبت ها و خوبي هاي او است كه جز با رفع حجاب هاي دروني ميسّر نمي گردد. اموري كه مي توانند در رفع اين حجاب ها مؤثر باشند، عبارت است از: 1- تفكر در صفات خداوند، 2- مطالعه كتاب هاي اعتقادي، 3- سخن گفتن فراوان با او چه در قالب ادعيه و مناجات هايي كه از اهل بيت رسيده و چه به صورت درد دل هاي صميمي با او، 4- شركت دادن او در امور روزمرّه زندگي به طوري كه هيچ كاري را بدون خواست و جلب توجه او انجام ندهيم، 5- مطالعه زندگي نامه و شرح حال عرفا و سالكان طريق و علمايي كه ساليان سال عمر خويش را در اين مسير سپري نموده اند، 6- به زيارت آنها رفتن (در مورد امامان و اولياء)، 7- هديه دادن مثلاً عمل خيري مثل نماز و روزه و صدقه را انجام دهد و عمل را به آن وليّ خدا به عنوان تحفه اي گرچه ناقص اهدا نمايد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.